Hjem  
 

 Nyheter

 Virtual Garden

 Menneskene

 Kundene

 Jobb

 Kontakt

 
 
Nyheter
 
 

 

Virtual Garden scoret stort i Gullblyanten.

Ekte glede, til tross for stormen i forkant av konkurransen!

Det ble altså en stor jubelkveld for Virtual Garden på Oslo Spektrum fredag 30.mars! Bare Leo Burnett og New Deal vant mer, selv om avstanden til megabyrået på Skøyen er betydelig.

At Storebrand, Telenor Børs, Djuice/Telenor, Vinmonopolet, osv., vinner med vår kommunikasjon er ekstra hyggelig. Et gammelt ankepunkt mot Gullblyanten har vært at litt for mange prisvinner-oppdragsgivere har bestått av obscure bedrifter hvor det kan være lettere å utvikle såkalte vinnerjobber. Vi lar den teorien fare – og overlater diskusjonen om Gullblyantens fremtid til Kreativt Forums organer. Nå velger vi å glede oss! Flotte jobber, dyktige kunder, dyktige medarbeidere, gode prosesser!

Gullet tilfalt oss i samarbeid med Storebrand, som har utviklet konseptet "viktige øyeblikk" sammen med oss. En av annonsene i serien vant også diplom.

Sølv gikk til Djuice for lanseringskampanjen i Norge – her var alle virkemidler tatt i bruk – en stor og integrert kampanje med helt spesielle reklamefilmer, bla.a. - og et unikt, internasjonalt konsept!

Sølv også til Telenors Børs-kampanje – nærmere bestemt den såkalte serien med "løperfilmer". Anders Skog har hatt regien – og filmene er nærmest blitt geniforklart i hans hjemland, Sverige.

Diplom til flere jobber, bla.a Djuice og Vinmonopolet. Djuice vant også på sitt design-opplegg – noe Virtual Gardens designmiljø selvsagt er svært stolt av.

Hva sier så dette? Vel – derom strides de lærde – men det er hevet over tvil at Gullblyanten er en prestisjefylt bransjekonkurranse, hvor de beste byråene hevder seg. Og - hvor de beste jobbene stort sett - vinner. Vi er dermed svært fornøyd med 3-plassen i Norge!

Joda, det blåste friskt rundt ørene til Nils Petter Nordskar dagen før dagen på Oslo Spektrum. Stormen knyttet til hans kritikk av konkurransen har imidlertid lagt seg. Og at en annonsør-undersøkelse viser at kunder flest ikke tillegger Gullblyanten vekt – det synes vi er helt naturlig. Det er mange gjengangere på vinnerlistene – også på kundesiden – og mye fortoner seg nok kjedelig for de mange som aldri vinner, og som har "viktigere ting å tenke på".... Uansett – Gullblyanten er en årlig fest vi gjerne unner oss – og vi regner med at konkurransen utvikler seg videre. Der bidrar vi gjerne!

Se vinnerarbeidene på Kreativt Forums web – http://www.kftools.no


Virtual Garden ansetter Patrick Tepfers som ny administrerende direktør.
Patrick Tepfers er idag viseadm dir i JBR McCann Gruppen.

Bilde av Patrick for nedlasting

- Denne ansettelsen er det endelige signalet på at Virtual Garden er blitt et stort selskap, som krever topp fagkompetanse også på ren topp-administrasjon, sier Stig Herbern, styreformann i Virtual Garden.

Virtual Gardens nye administrerende direktør, Patrick Tepfers (36), er idag viseadm dir i JBR McCann- Gruppen Han har vært ansatt i JBR/McCann siden 1997, og har vært en av de hovedansvarlige bak en krevende, men vellykket, økonomisk snuoperasjon i dette byrået. Tepfers overtar ansvaret etter Nils Petter Nordskar, som har ledet selskapet gjennom år 2000, etter at Elisabeth Mannsverk hadde stillingen i 97, 98 og 99.

- Virtual Garden trenger ingen snuoperasjon, men vi føler det er på høy tid med en adm dir som har tung økonomisk bakgrunn, sier assisterende direktør Elisabeth Mannsverk. - Vi har både en stor omsetning og et overskudd å forvalte, i tillegg til at vi har gjennomført en emisjon. Det er en rekke store, administrative utfordringer knyttet til veksten, ikke minst ved kjøp og samarbeid med andre selskaper.

- I praksis har Nils Petter og jeg vært en lederduo, sammen med en liten ledergruppe, helt fra 1997. Da det ble mer og mer teknologi-fokus i 2000, ble det naturlig at jeg tok en pause, og ga ansvaret til Nils Petter, sier Mannsverk. - Det har jo ikke gått så verst.

- Det er heller ingen interne konflikter som ligger bak denne omorganiseringen, og ansettelsen av Patrick Tepfers. Vi har et fantastisk miljø i selskapet - det er vårt viktigste fokus - og vi samarbeider godt også i ledergruppen.

- Nils Petter Nordskar får nå tid til å drive mer med det han liker best, nemlig konseptutvikling på vegne av både kunder og byrå. Det vil både de ansatte og kundene sette pris på. Man får selvsagt litt avstand til kundeprosjektene, i rollen som adm dir, avslutter Mannsverk.

Omorganiseringen ble påbegynt sommeren 2000, og vil føre til følgende:

Patrick Tepfers blir Adm dir., med ansvar for selskapets overordnede utvikling.

Elisabeth Mannsverk er Viseadm dir., med ansvar for Human Resources, som idag.

Nils Petter Nordskar blir Marketing Manager, med ansvar for markedsføring av Virtual Garden.

Alle vil i tillegg til sine administrative oppgaver også utføre utvalgte prosjekter for kunder i selskapet.

Les om elektriske sigaretter

Fakta om Patrick Tepfers
Patrick Tepfers er 36 år. Han er utdannet sivilingeniør fra Norges Tekniske Høyskole og har i tillegg en Master i Business Administration fra Handelshøyskolen BI.

Før Tepfers ble ansatt i JBR McCann Gruppen, var han 7 år i konsulentbransjen, hvorav de siste 4 ½ år som Konsern Controller i Asplan Viak, en konsulentgruppering med ca 300 ansatte. Tepfers har også hatt såvel studie- som arbeidsopphold i utlandet.


Telenor på Børs. Tidenes største prosjekt.
Nå som Telenor forlengst er kommet på børs, er det ikke lenger hemmelig hvordan og hvorfor kampanjen ble som den ble.
Virtual Garden konkurrerte med en håndfull andre selskaper om oppdraget. Vi er utrolig stolte over å ha gjennomført prosjektet - Norges-historiens største reklameprosjekt. Og over at det gikk så bra!
Man kan alltids mene at emisjonen av folkeaksjen kunne solgt enda bedre, men ingen bør være i tvil om at resultatet på over 50.000 private tegnere i virkeligheten er utrolig bra. Det er et godt resultat uavhengig av stemningen på børsen,- Kreditkassen klarte i sin tid ca 17.000 f.eks. Det er enkelt å hevde at tallet kunne vært enda høyere - om børsen hadde vært inne i en voldsomt positiv trend, osv. Dette er bare spekulasjoner - ingen vet - ikke engang Trygve Hegnar...! Nå er imidlertid muligheten for vekst i aksjen stor.
Vi delte kampanjen i tre deler. Profil, Spørsmål&Svar, og Nedtelling. Også i etterkant er det vår vurdering at dette var en fornuftig inndeling, og at informasjonen virkelig nådde frem.
Eller er det noen som har hørt et pip om manglende informasjon?
Ikke vi heller!
Ansvarlig konsulent for prosjektet var Kjetil Væhle, som kan nås på kjetil@virtualgarden.no


Fra 30 til 60 ansatte på én eneste høst.
Historien om Virtual Garden starter i 1997, men det var fra sommeren 2000 at det sa pang. Rett og slett.
Markedet var åpent for et byråkonsept som mente at "online og offline må jobbe sammen". Og som mente at det er en ulempe for kundene å dele inn fagkompetansen i separate selskaper - som ofte vil konkurrere innbyrdes.
Vi har hatt en jevn og god vekst siden starten, men i året 2000 fikk Virtual Garden sitt definitive gjennombrudd. Nye, store lokaler på Briskeby med plass til 50-100 personer - en god del oppmerksomhet i media da vi søkte etter 30 nye medarbeidere (og ansatte dem!!!) - alt sammen har gitt oss et flott moment og mange spennende oppgaver.
Skeptikerne vil si at vi vokste for fort denne høsten. Ja - det gikk fort, men vi har faktisk klart det kunststykket å holde på en fantastisk bedriftskultur, som i hovedsak er bygget på å være åpne, upretensiøse, og å ta vare på hverandre. Vi har ansatt hver eneste nye medarbeider etter "FH-prinsippet" - flink OG hyggelig. Unngå primadonnaene - let etter hyggelige folk som liker å samarbeide - værre er det ikke.


2001. Vi har ingen planer om å sette nye rekorder.
Dette året skal bli bra. Ikke vanvittig bra. For året 2000 ble "året da alt ble vanvittig bratt". Virtual Garden markerte seg i media med fine jobber, for blant annet Storebrand, Think, Djuice, Telenor og Den norske Opera. Blant annet. Vi gjorde nettløsinger for Contempus, Million Handshakes, Djuice, Think. Blant annet. Design for HomeBox, E-Line Group, Djuice, Coop, Høyre. Blant annet.
Vi har i løpet av året økt fra ca 30 til ca 65 ansatte.
Vi øker inntektene langt utover det som er budsjettert.
Vi har stor interesse for vårt selskap Møterommet AS, som leier ut byens mest effektive og behagelige møterom på Briskeby.
Vi ferdigstiller TestitOnline etter mer enn et år med programmering og forberedelser - Internett-selskapet som ikke er en boble, men som har potensiale til å tjene penger allerede første halvår.
Vi gjennomførte en emisjon som priset selskapet til ca 120 millioner, og som tilførte oss 41 millioner i arbeidskapital for ytterligere vekst.
Vi flytter inn i 2-2500 kvadratmeter romslige og svale industri-kontor-lokaler på Briskeby - og vi leier ut 500 av dem til Bølgen&Moi, som er blitt en restaurant-bombe i vårt eget hus.
Det har dessuten skjedd en rekke store og små positive ting utover dette.
Hva så med neste år? Vi vet bare dette - vi skal ikke slå rekorden. Vi vet at vi skal gjøre det bra, men vårt fokus skal være kompetanse-heving, profesjonalisering, metodikk og godt arbeidsmiljø. Sverige skal vi selvsagt jobbe aktivt med. Og noen hemmelige planer...
Så får vi se.


Djuice.com makes you you

Telenor er en spennende oppdragsgiver for Virtual Garden. Det største internasjonale prosjektet vi har stått ovenfor til nå, er lanseringen av den mobile internett-portalen djuice.com, i en rekke land.

Muligens har du allerede sett både boards og annonser med ulike djuice logotypes, med underteksten "makes you you". Mange ringer oss og spør hva vi holder på med - det er ikke så rart. I første omgang ruller vi ut en teaser-kampanje, som skal skape oppmerksomhet i markedet - senere kommer utfyllende informasjon. Makes you you - ordspillet handler om at det er du selv som skaper din egen djuice. Tjenesten bygger du altså selv - den blir et speilbilde av deg, dine interesser og behov.
Djuice er på mange måter det perfekte Virtual Garden-oppdrag, med en mix av nye og gamle medier integrert, inkludert events, wap-løsninger, film, TV, web, annonser, og mye mer.
Utover dette kan vi ikke si så mye om satsingen - det er intern Telenor-strategi. At Telenor med dette prosjektet ønsker å posisjonere seg internasjonalt som en Wap/mobil internett-aktør, er det allikevel ingen tvil om! Vi er stolte over å få være med, både i Norge og i en rekke andre markeder.

 

Eldre nyheter -->