Gullblyanten er den fremste reklameprisen i Norge, og den deles ut årlig av Kreativt Forum. Denne utmerkelsen har en svært lang historie, helt tilbake til når det var Norges Markedsforbund som delte den ut.

Historien til Gullblyanten

gullblyantenDet var allerede i 1960 at Norges Markedsforbund for første gang delte ut Gullblyanten, og det var Arne Jonson som fikk den første utmerkelsen. Opprinnelig var altså prisen en enkel utmerkelse til noen som hadde markert seg innenfor markedsføring.

Fra og med 1990 arrangerer Norges Markedsforbund og Kreativt Forum utdelingen av Gullblyanten sammen.

Forutsetninger

En forutsetning for at et arbeid skal kunne sendes inn til juryen er at oppdragsgiver har godkjent det. Dessuten skal det, naturlig nok, være originale arbeider og materialet skal i all hovedsak være produsert av norske byråer i Norge.

I tillegg skal det, igjen naturlig nok, være markedsføring som ikke er stanset av Forbrukerombudet, Næringslivets konkurranseutvalg eller Markedsrådet. Det siste kravet er sannsynligvis ikke vanskelig å oppfylle, kampanjer som blir stanset eller dømt ønsker de fleste å glemme uansett.

Byråer som har markert seg i Gullblyanten 2018

Naturlig nok er det mange av de store byråene som har markert seg i Gullblyanten. I 2018 var det sendt inn til sammen 543 bidrag i hele 20 kategorier. Det er et bredt utvalg av kategorier, som for eksempel Film, DM, PR, Mobil og Web. Noen høydepunkter fra 2018 er:

  • Utendørs. Her var det kampanjen «The Land of Chlamydia», for 7-Eleven, produsert av byrået Morgenstern, som stakk av med gull. Dette er en kampanje som mange husker, ettersom den fikk mye oppmerksomhet i media. Den fikk til om med omtale på John Olivers talkshow på HBO.
  • Ikke-kommersiell. Dette er en kategori som kanskje ikke mange tenker på i forbindelse med reklame. Likevel er markedsføring viktig også for ikke-kommersielle organisasjoner. I 2018 var det Mental Helse Ungdom og byrået Hausmann AS som stakk av med gull, for en kampanje som ble sendt på Noobworks kanal på YouTube.
  • Produkter eller tjenester. Her var det Manpower og Geelmuyden Kiese som fikk gull for en kampanje som promoterte å sette erfaring med spilling på CVen.
  • Pakningsdesign. Dette er enda en kategori som det kanskje ikke er mange som tenker på i forbindelse med markedsføring. Samtidig er emballasje en svært viktig del av markedsføring av produkter. I 2018 var det Flyt Seaweed og byrået Kind som vant, dette er et produkt som vi kanskje ikke har sett så mye av i norske butikker.

Dette er altså bare noen av de til sammen 20 kategoriene, og det er et bredt utvalg av ulike kategorier. Det gjør det dessuten mulig for flere ulike byråer å markere seg, uansett størrelse, erfaring eller hvilket fokus byrået har.

Virtual Garden i Gullblyanten

Virtual Garden har vært borte fra markedet i flere år, men i en periode markerte de seg flere ganger i Gullblyanten. I 2009 sendte selskapet for eksempel inn flere bidrag, blant annet en reklame for Human-Etisk Forbund. Dessuten deltok de samme år med kampanjer for Jølstad Begravelsesbyrå og Kraft Food – Freia. Det sier noe om bredden i kampanjene fra Virtual Garden på denne tiden.

Til tross for mange kjente kunder, profilerte kampanjer og mange bidrag, kom byrået aldri høyere opp enn på en tredje plass totalt i Gullblyanten. Likevel er det bredden i bidragene som virkelig utmerker seg.

Gullblyantens rolle fremover

For bransjen har Gullblyanten vært et fast innslag i snart 70 år. Det er ingen tegn til at det skal endres, og med stor oppslutning rundt utdelingen med mange bidrag hvert år, vil vi sannsynligvis se mange spennende kåringer mange år fremover.

Sammenlignet med for eksempel Gullfisken, som er en konkurranse for beste reklamefilmer og lignende, får ikke Gullblyanten spesielt mye oppmerksomhet. Det er egentlig synd, da mange kampanjer og bidrag som er med i Gullblyanten vil være kjent for de aller fleste. Dessuten er det mange som setter pris på de mange gode reklamekampanjene som lages av norske byråer hvert år.