Virtual Garden var et profilert norsk reklamebyrå som startet opp allerede høsten 1995, opprinnelig under navnet New Media Science. I løpet av 1996 ble navnet Virtual Garden, og over lang tid var byrået en av pionerene i markedet for markedsføring på nett i Norge.
Vi kommer tilbake til Virtual Garden, men allerede i 2010 forsvant de fra markedet, restene av selskapet levde noen år videre under navnet Screenplay. Til slutt gikk også Screenplay konkurs i 2013, og da var historien definitivt over.
Nettcasino reklamer
Selv om vi nordmenn kanskje ikke liker konseptet med spillreklamer på norske TV-skjermer, så er det jo ikke til å stikke under en stol at mange av dem er riktig så underholdende. Slik som den fra PaddyPower ovenfor, selv om den riktignok ikke er en TV-reklame.
De fleste nordmenn husker kanskje de klassiske Lotto-reklamene med mannen fra “Værdal’n” (som du kan se under). I dag har mange nye casinoer tatt opp konkurransen, og det er enda flere videoer å kose seg med.
Nye casinoer med nye konsepter
Det finnes et hav av nye nettcasino, og de må ofte komme med nye konsepter for å lykkes.
En av våre favorittkonsepter finner vi av Rizk casino, som er det såkalte “superhelt-casinoet”. De har fått med seg ingen ringere enn Kevin Dillon fra Entourage på laget i en litt macho og morsom reklame. Ta en titt på den under.
Vi har også funnet frem en samling av noen av de morsomste reklamevideoer de nye casino kan by på, slik at du virkelig kan trekke på smilebåndet.
Alt om reklame i Norge
Les videre for mye mer om andre reklamebyråer, spennende trender innenfor markedsføring og mye mer. Du vil også kunne lese mer om Gullblyanten, og dessuten få med deg litt inspirasjon til morsomme reklamer.
Kreative reklamebyråer har gitt oss mye underholdning gjennom historien, og humor er fortsatt et sterkt virkemiddel. Det er ikke alltid kampanjer blir like vellykkede, og det er viktig å trå forsiktig når humor brukes i markedsføring.
Hvilket reklamebyrå dominerer i Norge i dag?
Markedet for reklamebyråer har utviklet seg mye over tid. Ikke minst har det skjedd ekstreme endringer i forbindelse med markedsføring på Internett. Der det for noen år siden var kritisk med gode kampanjer på papir eller TV, er det nå relativt uinteressant.
Det finnes noen som mener at «finnes du ikke på Google så finnes du ikke». Det er ikke langt fra sannheten, og for de fleste selskaper er det i hvert fall sant at du er helt avhengig av digital markedsføring.
Kreativt Forum er en medlemsorganisasjon som organiserer mange av de som jobber med «kreativ kommersiell kommunikasjon», som er fagfeltet Kreativt Forum begrenser seg til. Dette inkluderer da også det som kanskje i dagligtalen ofte kalles for reklamebyrå.
Største reklamebyråer
Noen av de store reklamebyråene på markedet i Norge i dag er:
- Kitchen Reklamebyrå. Kitchen er en av de virkelige gigantene i bransjen, og representerer Leo Burnett og Publicis i Norge.
- Try er også et av de virkelig store byråene, og har blitt kåret til årets reklamebyrå mange år på rad. Selskapet ledes av Kjetil Dyrendahl Try.
- Dinamo er det også mange som kjenner til. Her finner du blant annet den kjente profilen Ingebrigt Steen Jensen.
Små selskaper
I tillegg til disse selskapene finnes det selvfølgelig en mengde andre store og små selskaper. Bransjen er i kontinuerlig endring, og for mange kunder er det vel så viktig å få en komplett løsning for mediakjøp.
Der et reklamebyrå kanskje i gamle dager kunne komma unna med å produsere materiale til trykk, er nå bildet svært komplekst. Med ny teknologi har markedsføring på digitale flater er som nevnt helt kritisk, og kjøp av markedsføring på nett er viktig.
Mer om Virtual Garden – design og markedsføring på internett
Historien til Virtual Garden er spennende fordi byrået var aktive i perioden da Internett virkelig ble allemannseie. Fra å være noe kuriøst, som selskaper ikke var spesielt interessert i, ble Internett til et nødvendig gode for de aller fleste.
Som nevnt ble foreløperen til Virtual Garden, nemlig New Media Science, startet opp allerede i 1995. En av de som var med på reisen fra starten var Nils Petter Nordskar. Navnet er kanskje ikke kjent utenfor bransjen, men han hadde tidligere solgt seg ut av selskapet Nordskar & Thorkildsen / Leo Burnett. Og Leo Burnett henger som nevnt sammen med Kitchen i dag.
Relativt raskt ble reklamebyrådelen i form av Virtual Garden skilt ut som en egen enhet, og svært mange store selskaper sto etter hvert på kundelisten til Virtual Garden. Det kan nesten fremstå som at alle store konserner i Norge ønsket å jobbe sammen med dette reklamebyrået – med kunder som Telenor, Flytoget, Think, Vinmonopolet, SAS og Widerøe.
Oppturen fortsatte for Virtual Garden, og selskapet vokste videre utover i 2000-tallet. Blant annet tok de hjem en tredjeplass i Gullblyanten og kjørte svært store kampanjer for selskaper som Telenor. Første halvdel av 2000-tallet var en lys periode for Virtual Garden.
Suksess varer dessverre ikke evig
Etter dette begynte det dessverre å gå dårligere for byrået, og spesielt var det mye turbulens rundt selskapet med nye eiere og ambisiøse ekspansjonsplaner. Det har vært mye konsolidering i byråbransjen, og mange lokale selskaper har blitt kjøpt opp av de internasjonale gigantene.
Virtual Garden ville gjøre ting annerledes, og heller kjøpe opp andre selskaper og ekspandere på egen hånd. Noen av disse prosjektene, som oppkjøpet av Garell Annonsbyrå i Sverige, ble svært kostbare. Etter flere turer med planer for børsnotering, flere nye eiere og en fusjon med retailbyrået Staal, gikk det egentlig bare nedover for Virtual Garden.
Screenplay
Etter flere runder med oppsigelser ble Virtual Garden-navnet byttet ut med navnet Screenplay i 2010. Byrået holdt seg flytende i noen år til under dette navnet, men gikk til slutt konkurs i 2013. Dette ble slutten på en lang historie av byråarbeid, og som nevnt hadde nesten alle store selskaper vært kunde av Virtual Garden noen gang i løpet av selskapets historie.
Det er lett å se for seg at Virtual Garden var en fiasko, men husk at byrået var i markedet i omtrent 18 år til sammen. Dette var dessuten i en periode da markedet forandret seg fundamentalt, og det er imponerende at byrået klarte å følge med i trender og utvikling så lenge.